
Prosjektet var en del av forberedelsene til Johan Sverdrup P2 og omfattet både mudring og sprengning under krevende forhold. Oppdraget bestod i å mudre rundt 14 000 tonn forurensede løsmasser og sprenge cirka 3 000 m3 fjell. På grunn av den høye graden av forurensning ble alle massene transportert med skip til NOAH Langøya for forsvarlig deponering. For å hindre partikkelspredning ble det benyttet siltgardin, boblegardin og turbiditetsmålere gjennom hele prosjektet.
Sprengningen foregikk helt inntil dokkveggen, mens dokken var i bruk til reperasjoner på Njord Bravo, noe som medførte strenge rystelseskrav på maks 27 mm/s. Det ble montert fire rystelsesmålere på anleggsområdet, og sømboring med høy presisjon bare 2,5 meter fra dokkveggen var nødvendig. Tørrdokken var i drift under hele prosjektet, noe som stilte ekstra krav til planlegging og sikkerhet. Bruk og vedlikehold av siltgardin i Karmsundet var utfordrende på grunn av sterk strøm, og ved mottak av skip fra NOAH ble boblegardin benyttet ved åpning av siltgardinen.
En del av oppdraget inkluderte også å løsrive og deponere fire tungt armerte betongkryss, tidligere fundamenter for plattformrigg. Disse ble knust ved sprengning, og alle rystelseskrav ble overholdt. Gjennom hele prosjektet ble det holdt ukentlige møter med Aibel og prosjektorganisasjonen i Njord B-prosjektet, samt tett dialog med Kvitsøy VTF om båttrafikk og bruk av siltgardin.
Din utfordring - våre løsninger
Hos Sjøentreprenøren er vi stolte av å ha gjennomført en rekke vellykkede maritime prosjekter som viser vår kompetanse og dedikasjon til å levere resultater som oppfyller våre kunders behov.

Mai 2021

Apr 2021 - Jun 2021





"*" obligatorisk felt