
Troms og Finnmark fylkeskommune ønsket å oppgradere fergekaia ved Storstein, og prosjektet ble delt inn i to entrepriser. Sjøentreprenøren fikk ansvaret for mudring, sprengning og riving, samtidig som den eksisterende ferga var i drift.
Oppdragsgiver var Troms og Finnmark fylkeskommune, som også sto for prosjekteringen, mens Martin Andreas Olaussen fungerte som byggeleder. Byggeperioden var fra april til juni 2021, og kontraktssummen var på 8 millioner kroner. Til arbeidet benyttet man fartøyene Caesar og Mudrun, i tillegg til hjelpefartøy.
Prosjektet utgjorde første del av to entrepriser for ny fergekai på Storstein i Skjervøy kommune. Det ble mudret omtrent 6500 kubikkmeter, hovedsakelig bestående av svært harde morenemasser og fjell. På grunn av de krevende forholdene tok man i bruk Caesar med ripper for å løsne morenemassene, noe som resulterte i cirka 6700 kubikkmeter harde løsmasser. Deretter ble Mudrun benyttet for å sprenge fjell til ønsket seilingsdybde og for å lage plass til kumringer, med totalt rundt 1300 kubikkmeter sprengt fjell.
En del av massene ble transportert til land og brukt til å bygge en skredvoll, hvor Robertsen & Slotnes AS var underentreprenør. Resterende masser ble deponert på et godkjent sjødeponi. Skredvollen var en tilleggsjobb som HAK Entreprenør AS overtok administreringen av da de startet på entreprise 2 etter at Sjøentreprenøren var ferdig med sitt arbeid.
Effektiv fjerning av sediment – med minimal påvirkning
Hos Sjøentreprenøren er vi stolte av å ha gjennomført en rekke vellykkede maritime prosjekter som viser vår kompetanse og dedikasjon til å levere resultater som oppfyller våre kunders behov.




Oktober 2019 - Februar 2020

Mai 2021
"*" obligatorisk felt